Wien 2011 - YNB

Ytre Nordfjord Brass ...
Gå til innhold
PÅ TUR TIL WIEN  MED YTRE NORDFJORD BRASS 05-08 mai 2011
Vi er ikkje snaue. Med ny dirigent er YNB på veien igjen. Turen starter fra Måløy, der de fleste går på nattbussen til Fjord 1, som denne gangen skal frakte oss til Gardermoen. Resten av gjengen kommer på bussen på Bryggja.
Komiteen som har jobba med tur til Wien/Østerrike, har gjort en glimrande jobb, der opplegg og det som skal komme, er i rute. Det som ellers kommer, vil skribenten notere i sin dagbok. For nå er YNB på tur igjen og det blir veldig bra.
Nå sitter skribenten og nyter været på Lykke bar, og drikker kaffe og en liten sigar, skal snart inn på Bennet for å hente noen kvitteringa som Jonny skal ha i forbindelse med turen. Bussen går fra Måløy kl.21.05.

Bussen starta kl.23.30 fra Stryn,så nå er det ikkje lenge før vår baryton blir 40år, og dette må markerast, Når tiden var der så ble det sunget burstag sang, og en liten skål for 40 åringen.
På turen nedover så hadde vi med oss kokkelinja fra Måløy videregående Skole som skulle være med i NM, i faget. Dette var den såkalte burgergjengen fra Måløy.
Etter hvert så kom vi til hvileplassen til sjåførane, der vi kunne kjøpe mat og drikke for en dyr penge. Denne stoppen må vi ha, men etter hvert så bevega bussen seg vidare mot målet, noen fikk sove mens andre dubba av inn i mellom. Skribenten vakna til liv mens bussen nærma seg Gardermoen. Kl. nærma seg 6.00 ,og stemninga rører på seg etter hvert som gjengen vakna for endestopp del 1av turen. Gardemoen, Gardemoen flyplass, dette kom fra sjoføren og vi var klar for innsjekk.

Vi kom til innsjekk ca.kl 6.00. Flyavgang var satt til kl.7.45, og innsjekken gikk veldig fint og vi var klare for å gå igjennom kontrollen. Skribenten var den  " heldige " som måtte ut i full skjekk. Vedkommande sa at en viss % måtte full skjekkas. Det var ren rutine. Man ble grundig skjekka, hele mannen, og til slutt så måtte jeg ta av meg skoene. Men alt gikk i rolige former, og skribenten ble frigjort.
Tida var inne, og alle hadde kommet seg på plass i flyet. Skribenten hadde fått plass ved nødutgangen, noe som gjorde at han fikk strekke på bena, og det var godt.
Vi skulle mellomlande i Riga og der måtte vi vente i ca. en time for å gå om bord i flyet som skulle frakte oss til Østerrike og Wien, og der skulle vi lande ca. kl. 12.30.
PÅ flyet fra Riga til Wien så var vår nye 2 kornett kommet i den bakerste delen av flyet, så da skribenten skulle late vannet, så spurte 2 kornetten
om ikkje skrivbenten kunne snakke med den nybakte Eupohonisten, om hun kunne komme bak til 2 kornetten, for der var plass så kunne vi få prate sammen.
Dette gikk som et skudd, og det hele fikk en lykkelig utgang og de trives godt. Vi går nå inn for landing i Wien kl. er 12.15 Norsk tid. Når vi har landet, så vil der stå en buss merket "YTRE NORDFJORD BRASS"  som vi skal bestige.
Bussen skal kjøre oss til hotellet i Wien der vi skal bo i 3 dager. Så nå er YNB virkelig på tur igjen.

Vi er kommet til hotellet, og nå var det å få fordelt romma, hvem som skulle bo hos hvem. Alt ordna seg til det beste helt til det gjenstod ett enkelt og ett dobbelt rom.  De som ikkje hadde fått rom var B-bassen, repiano kornetten og 3 kornetten, men det ble ikkje vanskelig for 3 kornetten og repiano kornetten bodde sammen på forrige tur, og slik ble det også denne gangen. Så alt ordnet seg til det beste.
Etter at vi hadde slappa av en liten stund så fant skribenten og rom kammeraten ut at de ville ta seg en tur på byen,
Etter en liten stund så fant vi en Black Engslech Pub på hjørne av en gate. Der tok vi oss en god kald øl, og nøt stunden. Dette var herlig.
Skribenten sitter på rommet og tenker, mens rom kameraten slapper av på senga, hva har vi opplevd med YNB de siste årene, Skribenten sitter å mimrer om gamle dager og om korpset som vil på tur, turene som skaper gode minnerrike stunder. Håper at også denne turen blir slik at vi kan lene oss tilbake og glede oss over godt samhold og godt sosialt samvær.
Med ett så kom vi tilbake til nåtiden, vi skal ha felles middag på hotellet, og det var tid for dusjing og oppdressing, for middagen skal ha en god ramme rundt seg.
Så var det tid for første felles måltid i Wien og det skulle avholdes på hotellet. Det var dekket med lang bord i et hjørne i spisesalen. Stemninga steg og steg etter hvert som måltidet skred fremover. Det var et herremåltid som skled ned. Dette var herlig.
Under middagen reiste det seg flere og flere som ville si noen ord. B-bassen som stod for opplegg og var reiseleder, hadde noen gode ord og komme med som ble godt mottatt med en skål.
Det ble nok flere skålinger, for den neste på talerlista var vår nye dirregent. Han ver veldig godt fornøyd med det som hittil hadde skjedd, skål for den.
Til slutt så måtte skribenten fram på han og. Han kunne ikkje dy seg, han hadde en opplysning som ville etter alle solemerke glede forsamlinga. Det skal snart være årsmøte i korpset, Valgkommiten har et verv mindre, jeg tar gjenvalg.
Dette falt i god jord, så det ble en skål til. Etter at vi hadde fortært mat og dessert ble vi sittande og prate og skøye. Stemninga var helt på topp, men den herlige stunda tok en slutt, og vi måtte røre oss litt.
Kvelden var ennå ung. Noen ville ta seg en tur i nær området, mens andre ville slappe av. Skribenten og noen av musikantane ville finne en bar, og det fant vi. Der ble vi sittande en god stund, men skrivbenten ville ta seg en tripp for så å vende tilbake til hotellet. Det å finne Hotellet ville vise seg at det ikkje var så enkelt, turen tilbake ble lengre og lengre, og tilslutt så måtte skribenten krype til korset og praie en taxi.
Det viste seg at drosjesjåføren var fra Polen, og hadde bodd i Wien i 6 år: Skrivbenten hadde verken telefon eller adressa til hotellet, men heldigvis så hadde han romkortet, og der stod adressen. Da var alt i orden, og etter en liten stund så var vi framme.
Turen kostet 8 Euro, men vi ble sittande en stund og prate, ja så lenge at prisen gikk ned til 6 Euro. Alt gikk godt, og skribenten kom vel i havn og kunne legge seg for natten.
Neste morgen var det å komme seg opp, få i seg frokosten ,for i dag, fredag skulle vi på tur til et gedigent stort slott. Masse turrister kom og gikk ,og på denne plassen skulle YNB holde konsert kl.13.00.
Det som var det flotte var at det var satt opp plakat om at YNB fra Noreg skulle holde konsert. En flott dame var kontakperson, og fortalte hvor vi skulle sitte. Det var satt fram stoler foran hovud inngangen til slottet og pauker var kommet på plass, som vi skulle låne.
Det var litt vind men ellers var det et nydelig vær og masse turister som ville høre på. Konserten startet litt nølende, men etter hvert så fungerte det bra. Konserten ble vellykket og vi fikk fin applaus. Dette likte turistene.

Etter konserten så gikk noen rundt for å se på det store slottsområde, mens dirigenten og noen av gutta gikk på kafeen for å få seg en iskald øl, og det var godt. Når vi satt der rundt bordet og koste og pratet så kom der en ilter veps og plaget oss litt. Ja den var faktisk litt tam. Men skribenten passet på når den satte seg på bordet rett foran øl glasset til skrivbenten. Dette var det siste den gjorde, for den ble flat under glasset til skribenten.
Det var klart for retur til hotellet. Bussen startet opp kl. 15.00, og på tilbake turen så ble det bestemt at noen av damene skulle få i stand felles måltid til kvelden.
Alle fikk beskjed å følge med på mobiltelefonen om hva vi skulle gjøre. Middagen skulle inntakes kl.20.00.
Med et så fikk alle melding om å møte ved inngangen til hotellet for å gå i samla tropp. Det var bare en 5-6 min. gange fra hotellet til resturangen hvor vi skulle innta måltidet. Det var en liten koselig resturang, der servitørene var veldig koselige og blide. Det ble bestilt det vi skulle ha alle sammen, og først ble drikken servert, stemninga steg mer og mer til store høyder. Det ble en sosial godbit, og alle var fornøyde og stortrives. Det var en herlig stund.
Turen starta lørdag morgen kl. 11.00 fra Hotellet mot vindistriktet som heter NECKENMARKT, der de to B-bassene besøkte for 20 år siden. Vi kom frem til plassen der vi skulle være hele dagen og kvelden med, når vi så rundt oss så såg det ut som edens hage. Alt var velstelt, reint og fint  på alle kanter. Velstelte hus og hager. Det var fantastisk.
Bussen kjørte inn i den vakre småbyen, og stansa til slutt utanfor rådhuset. Der møtte noen fra verkskapet oss, og ønsket oss velkommen til Østerrike. Vi fikk en hjertelig mottagelse.
Når alle kyss og klemmer var fortært, så bar det rett til lunsj. Der fikk vi servert mat og drikke fra det lokale lunsj bord, mat fra distriktet, også vin.
Det var ikkje lenge før tonen rundt bordene sammen veiset seg i et godt miljø. Der gikk det på gebrokkent tysk og engelsk, og ikkje minst finger språk. Vi ble en herlig sammenssveiset gjeng, og den norske gjengen var i en slik stemning at vi måtte ty til å synge norske sanger til vertskapet. Det endte til slutt med ein prosit ein prosit pluss skål.
Etter lunsjen der alle vi, og noen andre som kom til, ble med på turen ut på vin markene. Dette var noe vi fra det kalde nord gledet oss til, men vegen ble smalere og smalere slik at bussen ikkje kunne kjøre oss lenger og vi måtte gå videre til fots.
Bussen skulle kjøre rundt og hente oss på den andre sida.
Det var et vakkert vær, og temperaturen var behagelig. Vi forsatte videre på ferden, vin markene var store og bredde seg utover landskapet. Men med ett så kom vi fram til et branntårn. Dette var noen meter høgt, men stoppet ikkje YNB sine tøffe damer som klatret opp stigen helt til topps, der fikk de se en  fantastisk utsikt over vin markene, og også tatt noen flotte bilder. Damer, dere fortjener en god applaus.

Når damene hadde fått fast jord under føttene, så bar ferden videre til vi kom til et lite kapell der ble det en stopp. Der fikk vi  fortalt litt om dyrkinga av vin plantene. Det viste seg at røttene på plantene stikker 3,5 meter ned i jorda ,og er dermed ikkje så avhengig å bli vanna. De tar opp vatten selv ved hjelp av de lange røttene. Plantene blir opptil 2,5 meter høge. og da blir de høstet.
Det å få oppleve denne turen var helt fantastisk, og så var vi heldig med været. Bussen hadde kommet rundt og var klar for å hente oss, og vi beveget oss ned mot bussen.
Nå gikk turen tilbake, men på turen så skulle vi stoppe der vinen blir produsert, og det ble en flott opplevelse sammens med en dyktig kvinnelig guide. Hun guida oss rundt hele anlegget som var et stort område, og fortalte oss om hvorledes vinen ble laget og oppbevart. Dette var veldig flott å være med på.
Til slutt så stoppet vi der vi kunne få kjøpe vin, og ikke minst få smake. Dette ble en fin avslutning på turen og stemninga i troppen ble bare bedre og bedre ,og vi gledet oss til forsettelsen.
Bussen stod klar til å frakte oss videre tilbake til Rådhuset der samværet skulle forsette.
Vi hadde god tid før konsertane skulle starte, og været var fint og vi stor koste oss. Etter vært så ble det mer vin smaking og senere skulle vi få mat. Vertene viste ikkje hvor godt de skulle gjøre for oss. Vi hadde funnet helt tonen med hverandre, for det tyda latteren og stemningen på. Dette så lovande ut.
Repiano kornetten hadde en dårlig fot på grunn av isjas , men vertane hadde råd. En flott lenestol ble satt fram, der vår venn kunne hvile seg og slappe av med en god vin.
Vertene hold på å sette fram benker og bord, for de ventet mange gjester til bords. Stemningen var på et høgt nivå, de to B-bassene traff flere kjent folk så det ble mye mimring fra gamle tider med både bilder og godt prat. Det må være flott for disse to å være med på denne turen og få oppleve gamle minner blant kjent folk.
Konsertane skulle starte kl.18.00 så vi hadde mye tid til å slappe av, og ta seg en tur å se seg om i staden.
Vi begynte å gjøre oss klar til konserten, men først så fikk vi mat og folk begynte å fylle bordene som var satt opp. Stemninga var god, folket begynte og komme i stemning så det ble bestemt at konserten skulle starte kl.19.15.
Tida nærma seg, det kom flere og flere til. Det var YNB som skulle starte ballet. Vi skulle spille 8 stykker fra Den Norske Løve til Barnard Castle. Musikkstilen vi spilte var nok litt uvant for de frammøtte.
Vi spilte flott, noe som de frammøtte ga utrykk for. Så YNB gjorde en god figur, og vi måtte spille et ekstra nummer for de frammøte ville ikkje gi slipp på oss.

Vi reiste oss å bukket, og mens vi står, så kom dirigenten for vertene som skulle spille etter oss fram. Han ville si noen ord, han takket dirigenten vår og korpset for flott musikk, så ble det gaver som ble overlevert til dirigenten vår. Først så fikk han en porselen figur, en flott sådan, men det ble mer. Så kom det en vin flaske i fra området vi befant oss i, dirregenten takket også for den, og snudde seg. Hei, det ble mer, han fikk også en lp plate med Elvis så han ble både målløs og overrasket over dette. Han fikk med seg 3 gaver heim.
Vår reiseleder takket for oss samtidig, og så la han fram en innbydelse til vertene om at de var velkommen til Almening/Bryggja neste år. Denne innbydelsen står ved lag.
Etter dette så fikk verskapet en gave fra oss, nemlig en bok om Vestlandet i ord og bilder. YNB var etter dette ferdig med konserten og kunne sette seg tilbake og glede seg til at vertene skulle begynne og spille.
Det ble en helt annen musikk stil når vertskapet spilte opp, så det ble en helt annen opplevelse. Vi fikk høre lokal musikk med livlig takt og godt spill. YNB manskapet likte dette veldig godt, for hvert stykke så stanset jubelen seint, og stemningen føk til himmels. Dette var en flott opplevelse for oss alle.

Så med ett var det noe som skjedde.Dirigenten for vertene tok noe opp av lommen, nemlig to skjeer og begynte å slå disse på låret sitt, noe som fikk YNB til å juble ekstra godt. Til slutt så kom det taktvis skribent, skribent ta fram stikkene, men det var bare det at skribenten hadde ikkje stikkene med seg på tur. En tabbe.
Men skribenten viste råd, for da dirregenten for vertene stakk skjene i baklomma sin. var skribenten lynrask og snappet skjeene ut av baklomma og viste hvorledes han brukte dem. Dette overrasket alle og skribenten slo til og da var det gjort. Skribenten måtte ta en tre fire låter til på skjeene, for takten i denne musikken passet glimrende for å slå på skjeer.

Trommeslageren og skribenten kom veldig godt overens, og hadde en flott stund til stor jubel for de frammøtte. Stemningen var stor, og med ett så fikk vår dirigent lov å  dirigere vertene. Dette likte han veldig godt. Dirigenten vår  var i storform og dirigerte to stykker i marsjtakt. Dette var gøy. Det begynte å bli mørkt, men dette var ingen hindring, og det kom raskt lys på slik at konserten varte litt lenger.
Noen av våre musikkantar satte seg inn hos vertene og spilte prima vista, noe som våre musikantar satte veldig stor pris på.
Konserten ble avslutta ved at begge korpsene satte seg i lag, slik at vertskapet fikk spille 3 stykker fra vårt program. Dette ga stor lykke både fra musikantene og de frammøtte. Dette var "GØY".  Stemninga på plassen var til sine tider veldig høy, så dette ble en minnerik aften.
Det var tid for tilbaketur til hotellet. Med høylytt avskjed med våte øyne og masse klemmer, så tar det slutt. Vi hilste farvell med ordene om at vi treffes igjen.
Stemningen i bussen var god. Alle hadde likt seg kjempe godt, og hadde fått seg en herlig opplevelse noe som vi alle ville ta vare på lenge. Når vi kom til hotellet så var stemningen høg, og ingen ville gå til køys med det samme. Det ble litt mimring utover men vi skulle reise hjem i morgen søndag, så vi kom til ro med gode minner i hode.
Romkameraten til skribenten var veldig plaget av isjas i den ene foten, men han var tapper og vi tok hensyn så godt vi kunne slik at han fikk full valuta på turen. Dette viser at samholdet i dette korpset gjør at om det er noe som mangler, så tar vi vare på hverandre.  Noe som gjør at miljøet i korpset holder god standar, slik at alle får en velykket tur.
Så kom søndagen med frokost og en liten tur på byen, for vi skulle ha avreise kl.11.00 og da måtte alle være klar for hjemreise til gamle landet.
Først skulle vi reise med fly Wien/Riga, og deretter Riga/Ålesund. Flyturen til Riga gikk helt fint men vi må vente i 3 timer i Riga før flyet til Ålesund letter.
Ventetida i Riga gikk med til å kvitte seg med Euroen vi hadde igjen, handle og få i seg litt mat. Så kom tida for ombordstiginga i flyet til Ålesund, som vil ta ca 2 timer. Vi landet på Vigra ca 20.30, og noen av oss skulle handle på taxfree. Dette gikk fint, og alle kom seg gjennom tollen uten å bli stoppet.
Bussen til Frantzen stod klar for å frakte oss vidare til ende stasjonen, nemlig Måløy. Til alt hell så rakk vi ferga etter av talt tid, så returen var berget. Turen går mot slutten, så det er på sin plass å berømme de unge som er med oss på tur. De faller godt inn i miljøet, og spesielt denne der de kom i kontakt med andre unge musikantar, hvor det gikk både på tysk og engelsk og litt fingerspråk.
Det er veldig kjekt å ha dere med, for det krydrer miljøet i korpset. Skribenten vil ta fatt i de nye som er kommet med i korpset, han har fått melding om at de har hatt en fantastisk tur, det er det som pregar dette korpset, at nye medlemmer blir tatt godt vare på slik at de glir godt inn i miljøet vårt.
Derfor så er det viktig at vi får med de aller fleste medlemmer ut på tur. Vi rakk ferja på Sulesund, og var klar for å få oss litt mat men dessverre så var alt stengt, selv automaten fungerte ikkje. Ferja klappa til kai 22.25 på Hareid, alle var litt svoltne, så vi stoppet en liten stund ved bensinstasjonen på Hareid slik at alle fikk tak i noe og fylle magen med.
Folket var på plass i bussen, og ferden gikk mot Årvik ferjekai. Vi nådde ferga, og dirigentens datter var først i ferje køen, og her skulle vår dirigent forlate oss på fergen. Nå kom stunden der vi måtte si farvel til dirigenten vår, og takke for turen. Vi trur, nei vi vet, at han har likt seg kjempe fint. Han har opplevd store ting sammens med oss, samtidig som han har fått oppleve hvilket godt miljø som finnes i korpset.
Neste oppdrag for han er konserten i Totland Kirke Fredag 13/5-11. Vi håper at han er fornøyd med det vi har gjordt på turen. Vell heim.
Siste etappe på turen blir først Bryggja, så Måløy. Skribenten som denne gangen blir den siste, sammen med 2kornetten som skal stige av bussen i Måløy. Skribenten og 2kornetten som steg av i Måløy ble enige om at dette hadde vært en fantastisk tur, med mange opplevelser og fantastisk sammhold. Vi gler oss til at vi samles og kan snakke og mimre om denne godt planlagte turen, og de flotte opplevelsene vi har hatt.
Det har vært en vellykket tur, der alt var godt tilrettelagt. All ære til tur kommiten, og vi gler oss til neste utflukt .
Takk for det gode humøret, og gode samholdet, som er i korpset både fra unge og eldre.