Riga 2008 - YNB

Ytre Nordfjord Brass ...
Gå til innhold
YNB på tur til RIGA 26-29 juni 2008
Så skulle YNB på tur. Oppmøte var Bryggja Grendahus der vi fordelte oss på de bilene som skulle kjøre til Ålesund og Vigra flyplass. Som overskrifta sier så skal vi på tur til Riga som ligger i Latvia.
Det går direkte fly til RIGA Torsdag ettermiddag og retur Søndag ettermiddag.
Dette gjorde at vi fikk med de aller fleste av våre medlemmer, hele 25stk. Flyet skulle lette torsdag kl. 20.00 men ble noe forsinka av årsaker vi ikkje kjente til. Vi hadde god tid, vi sjekka samla inn, når dette var ferdig så gikk noen gjennom kontrollen mens andre gikk på baren.
Vi samla oss rundt noen bord, fikk oss noe og drikke og praten begynte, det var ikkje så lenge før latteren kom fram, noe som tydet på at den sosiale delen var kommet godt i gang. Vi var på tur og alt tydet på at dette skulle bli en veldig fin opplevelse for oss alle.
Det var tid for å gå gjennom kontrollen. Det pep både her og der så noen av oss måtte på bakrommet for en ekstra sjekk, men det gikk fint, så etter hvert  var vi samla alle sammen i flyet og flyturen kunne starte.
Vi hørte at praten gikk, stemninga steg i takt med oppstigninga fra bakken og det bruset i kroppen, dette skulle bli en flott opplevelse.
Flyturen var beregna til ca. 2 timer. Vi fikk kjøpe både drikke ,kaffe og mat, dette var nok den lengste turen YNB noen gang hadde vært på. Stemninga var høg, praten gikk livlig og vi var spente på hva vi fikk oppleve i Riga. Alle fikk beskjed om å stille klokka en time fram, for det er tidsforskjellen mellom Norge og Latvia.
Vi nærma oss, vi var klar for landing. ville landinga gå bra, og det gjorde den, den ble brilliant. Vi landet i Riga og vi var kommet velberget frem. Vi steg ut av flyet og gikk mot hallen der vi skulle motta bagasjen vår. Det gikk litt trekt før vi fikk denne, men etter hvert så hadde alle fått det de skulle.
Men med ett så var det noen av oss som fikk litt panikk. De hadde glemt noe viktig inne i flyet, i seteryggen foran. De som hadde glemt dette fikk komme om bord i flyet og hente sakene sine. Så omsider var vi alle kommet oss på plass i bussen som skulle frakte oss til gamlebyen Riga. Bussen ble ført av en kvinne, og hun loste oss trykt fram.
Men vi hadde en flott opplevelse på flyplassen før vi dro. Vi ble vitne til et flott fyrverkeri. Det var nok oppsendt av andre årsaker enn til ære for oss, men det var en flott begynnelse på turen vår.
Endelig så var vi framme på hotellet i gamlebyen i Riga ca. Kl 24.00.Det gikk veldig fint å plassere oss der vi skulle oppholde oss i fire dager, og de som skulle kampere i lag kom på riktig plass. De fleste ville ta seg en tur på byen for å myse litt, men etter hvert så kom man til ro, og Torsdagen ebbet ut.
Fredag morgen, de fleste er våken, noen tar seg en tidlig tur,
mens noen ligger frem på, men noe som er viktig, det er å få i seg frokosten, og det gjorde de fleste. I dag skal vi alle gå samlet på en guidet tur i gamlebyen, og en busstur for å se et større område av Riga. Guiden heter Janus og snakker svensk. Turen gjennom gamlebyen ble en flott opplevelse, der vi fikk høre litt om folket og de gamle bygningane, domkirkene og katedralene. Der var også en kanal som skilte gamle og den nye bydelen, denne kanalen var det en Svenske som hadde konstruert.
Mange av bygningane i gamlebyen var ikkje eldre enn fra 1950 men de var bygd slik at de såg ut som de var fra 1880. Det som slo oss var at der var så reint og fint rundt oss, vi såg ikkje tyggis klyse eller sigarettsneiper i gatene. Den guida turen varte i ca. 3 timer, og for oss som ikkje hadde vært i Riga før, fikk  vi en flott og minnerik tur og lærte litt om området og Riga by.
Etter turen var det fritt fram for alle og en hver hva de ville gjøre. Vi kunne traske å se oss om i gamlebyen, handle litt, ta minnerike bilder, eller ta oss en tur på en av de sentrale resturangene i sentrum.
En liten gruppe havna på en sentral resturang i sentrum, der vi hadde god oversikt på det meste, dette ble vårt stamsted.
Så begynte flere og flere av gjengen å samle seg og satte seg ned, fikk seg noe å drikke men etter en liten stund var det flere som ville ha seg en matbit. Vi var en 10 -12 stk. som gikk over til nabo resturangen for å spise.
Vi hadde oss et bedre måltid med mat og drikke og dette ble en trivelig stund, der latteren og praten gikk livelig og stemninga var høy.
Etter en tid så hadde alle fått seg noe å spise, og på forhand så hadde vi avtalt at vi skulle møtes på stamstedet, for å forsette kvelden, for der var levende musikk. Der dukka det opp folk fra  Ålesund og Florø som vi ble kjent med, etter hvert så ble det livelig rundt langbordet og stemninga var upåklagelig.
Med ett så dukket det opp ved nabobordet tre flotte damer og de tok fram fotoapperatet for ta noen bilder. Damene var finske og de ville ha et minne med seg tilbake.
Kontakten med de tre damene varte ikkje så lenge for med ett så var de vekk, og vi fleipet litt med dette og det kom nokre gull korn, så stemninga var på topp.
Tida gikk så alt for fort og det var noen som ville tilbake til hotellet , mens det var noen som ville på Cuba bar for å prøve seg på litt dans, da med latin musikk. Noen av våre damer fikk god innføring, fikk danse med eksperten, og damene fløt gjennom lokalet. Dette var moro.
Etter hvert som natta skred fram, så var de fleste kommet til køys på hotellet, mens de aller siste kom på hotellet ca. rundt ½-4 tida. Latteren og praten var litt for høg så noen i nabo romma vred seg litt i senga, men etter hvert så stilna det. Til nå så hadde turen vært vellykka, spennande og kjempe fin.
Det ble morgen, og frokosten ventet. Det er det beste måltidet for de fleste, men det er nok noen som hopper over denne, mens andre gjerne tar seg en morgen tur før måltidet. Det skjedde også denne morningen. Været var fint, noe kaldere enn de første dagene, men det var flott spille vær.
Vi skulle nemlig spille på tildelt plass i sentrum av gamlebyen kl. 15.00. Vi hadde god tid før vi skulle spille, så de fleste ville ta seg en tur i byen og myse.
Vi var noen som ville gå å se på de store hallene hvor de holt marknad, og der bugnet av fisk og kjøtt i alle varianter sammens med alle sorter grønnsaker, og ellers en mengde andre varer. Dette var gedigent.
De fleste fikk i seg litt mat og drikke, men drikken denne gangen bestod av vann og brus, for vi hadde et spille oppdrag og dette skulle vi utføre på best mulig måte.
Vi avtalte tidspunkt for å gå samla til plassen der vi skulle spille. Vi fikk tildelt plassen der vi skulle stå av vedkommende som vi hadde hatt kontakt med på forhand. Kontakten var en dame som hadde med seg en herre mann som fotograferte oss mens vi spilte.
Vi skulle underholde i ca. 3 kvarter men det ble en time. Der var ca 80 til 110 som hørte på oss i denne timen, og mens vi sto der å spilte, kom der innom en tre fire nygifte par, den ene bruden begynte sågar å danse til musikken.
Spillingen gikk knakene godt, vi hadde flere stykker der vi hadde solist innslag. Det var Ess kornett, Ess Bass og Flygelhorn, og alle utførte soloene knakende godt, briliant utført alle som en.
Midt i konserten så kom det en dame bort til dirigenten med et kort med et bilde av et musikkorps på, hvor hun sier at hun er president for dette korpset, som er fra Italia og ønsket oss velkommen dit neste gang.
Vi avsluttet konserten med en feiende god marsj som takk for oss, til stor glede for de frammøtte. Det var en trivelig stund der vi utførte oppgaven med glans.
Men du veit, nå skulle det smake med en knakende god kald pils.
Der var en bar /resturang like ved der vi spilte, og  vi kom oss under tak like før det begynte å regne, så vi var heldig som var ferdig med oppdraget før været slo over.
Vi satt en liten stund å mimra over det vi hadde vært med på til nå, så var det noen som oppdaga at dette var siste gangen vår eminente dirigent skulle dirigere oss, og det ble en liten tale og så måtte vi også synge for han. Vi er alle samde om at den tida han Jan Tore har vært dirigent for YNB har vært en trivelig tid, takk skal du ha.
Denne dagen skulle vi gå samla ut for å spise, alle gikk vi tilbake til hotellet, faktisk uten å bli våte, så der var vi heldige. Vi skulle samlast ca. kl 18,30 å gå til resturangen der vi skulle spise. Vi kom frem til inngangsdøra, foran denne var det laget til to store tønne fronter som dekorasjon på hver side av døra, noe som tydet på at vi skulle bevege oss bakover i en annen tidsepoke.
Stilen var lagt til middelalderen, og dørvakta viste oss inn. Vi gikk ned en trapp til kjelleren med korridorer og saler bygd opp av stein, som var murt opp slik som de gjorde i denne tidsepoken.
Vi fikk tildelt en vakker sal for oss selv der vi skulle nyte vårt måltid.
Det som var spesielt var at det var lite med elektrisk lys, for det hele var opplagt med bare starinlys, og dette ga en ekstra god stemning.
Vi var kommet på plass, stemningen var kjempe god, vi fikk til forrett en aldeles kjempe god suppe.
Til hovedrett fikk vi svinekjøtt av beste kvallitet, og under måltidet så var stemningen veldig god og alle synes dette var kremen.
Den ene etter den andre tok ordet ,og kom med den ene god biten etter den andre, så stemningen var upåklagelig.
Så etter at vi hadde fått i oss desserten, så var det en som synes at vi måtte holde en tale for vår eminente dirrigent, som gjorde sin siste opptreden for oss.  Vi syntes det var litt vemodig, men vi takket han for vel utført arbeid og håpet at han ville være med oss å spille, for det er en plass ledig i trombode rekken.
Tida gikk fort, vi hadde hatt en flott stund og vi brøt opp og forsatte turen mot sentrum. Etter en liten stund så kom vi forbi en ok resturang, som vi slo oss ned på, og mens vi satt der,så kom det et utdrikkningslag med den kommende bruden i spissen, i fanget hadde hun en bukett røde roser som hun solgte til den hun kom over, så det var ikkje mange roser hun hadde igjen når hun forlot oss.
Etter en stund så begynte vi å bevege oss mot vår stam resturang for der var det levende musikk. Der ble vi sittende en god stund og prate, om det som vi hittil hadde opplevd, og vi kom til at denne turen til nå hadde vært vellykka. Det kom det ene gull kornet etter det andre, stemninga var upåklagelig og det var synd å bryte denne, men etter en stund så var det enkelte som ville ta kvelden og trekke seg tilbake til hotellet.
Noen ville prøve seg på latin dans igjen, for det var noen som var hekta på dette, noe som gjorde at kvelden ble sen. Klokka ble 4 til 5,30 før alle var på plass i hotellet. Stemningen var høg på noen, men til slutt så senka roen seg og det ble stilt.
Så lørdagen ebbet ut med et slør av gode minner og søndagen nærmet seg med stormskritt.
Så kom vår siste dag i Riga by, for denne dagen skulle vi sette nesa hjem. Det er litt vemodig for vi har storkost oss på denne turen. Vi har noen timer som vi kan bruke før vi setter oss i bussen, som skal frakte oss til flyplassen.
Vi måtte skjekke ut av rommene før kl.12.00 men vi fikk beholde et rom til å ha sakene våre i, og dette ble rommet til Eli. Nå hadde alle god tid til å gjøre hva de ville helt fram til at bussen skulle frakte oss til fly plassen.
Noen tok en siste overblikk av gamle byen, mens noen tok sikte på vår stam resturang, for å få seg en kald pils eller en kopp kaffe. For de som skulle kjøre bil når vi kom hjem, måtte nøye seg med en god kaffe, Avreisa var satt til kl.15.30 Lattvisk tid så da måtte alle være klare til å bestige bussen.
Flyet skulle ta av kl.18.30, og etter en stund så hadde alle travet rundt i Riga, for så å avslutte på vår stam resturang, der kom vi  inn på hva vi hadde opplevd så langt på turen. Vi ble alle enige om at vi hadde til nå hatt en kjempe fin opplevelse sosialt og spille messig.
Det er synd at det hele har gått så alt for fort, men det tyder på at vi har hatt det veldig fint. Vi har bare gode minner som vi skal ta vare på, fordi dette gir oss en oppkvikker som vi vil ta med oss når vi nå skal ta fatt på høst sesongen.
Nei, tida renner i fra oss, og bussen venter, vi må komme oss på plass i bussen. Vi kom oss på bussen kl. 16.10 og vi var på vei heim. Vi hadde opptelling, og Karin begynte å telle. Vi skulle være 25 stk. men Karin kom til 28 stk. "HVA" hadde vi formert oss på turen.. Nei, jeg må telle en gang til, det stemte, vi var som vi kom nemlig 25 stk. så da kunne vi starte turen hjem.
Vi kom fram til flyplassen trykt og godt, og vi tok farvel med vår kvinnelige fører og stilte oss i kø, denne var veldig lang. Vi så for oss mange lange timer, men det hele gikk veldig greit. Vi fikk på plass bagasjen, og nå var det å få brukt opp resten av lattane før vi inntok flysete.
Nå var det den siste bussturen ut til flyet som skulle gjøres, men da vi kom ut til flyet så ble vente tiden lang. Det var mange som begynte å bli utålmodig, for det ble varmt i bussen, men endelig så slapp vi om bord i flyet og vi ble noe forsinket før vi kom oss opp i luften, for hva om vi ikkje skulle rekke fergen.

Vi kom til flyplassen på Vigra og gikk til hallen for å ta imot bagasjen. Men mens vi ventet på denne så fikk vi handla både kvoten og litt andre ting.
Bagasjen kom, vi fikk lastet inn i bilene og tok fatt på hjemturen, og vi nådde fergen som vi håpet på, slik at vi kom oss en time før hjem enn det vi trudde først. Men vår slagverker måtte vente lenger før han kunne kjøre, fordi fruen skulle reise videre med et fly nordover. Derfor så var vi redd for at han ikkje nådde siste ferge på Årvik, men heldevis så klarte han å nå denne så han kom en liten time senere hjem.
Vi samlet oss på fergen på Årvika og snakket om turen og det som vi hadde opplevd og kom til at turen hadde vært svært vellykka både sosialt og musikkalt, for denne turen ville vi huske lenge. Opplevelsene stod i kø hele tiden, så vi takker turkommiteen for opplegg og regi og vel utført arbeid, det var en vellykka og minnerik tur.